F 7 PERKARA YANG BAHAYA ~ sPRing_kaRAt

Pages

Jan 24, 2013

7 PERKARA YANG BAHAYA


good morning.. hari nie aku nak share sedikit tips atau nasihat kepada pengikut2 blog nie.. lepas makan ada 7 benda yang korang kena elakkan.. ianya akan mendatangkan masalah kepada diri dan kesihatan korang sekiranya korang masih berkeras untuk lakukannya.. jom tengok apa benda tu..




lepas menjamu selera a.k.a makan a.k.a melantak/mengcekik

Jangan merokok - secara umumnya rokok memang mendatangkan pelbagai penyakit..tapi satu kajian telah dijalankan bahawa merokoklepas makan adalah 10 kali ganda kemungkinan untuk dapat kanser..

Jangan makan buah serta-merta - buah-buahan akan menyebabkan perut kembung dengan udara.. seelok-eloknya rehat 0.5-1 jam lepas tu baru makan buah..

Jangan minum teh - Kerana daun teh mengandungi kandungan asid yang tinggi.. Bahan ini akan menyebabkan kandungan protein dalam makanan yang kita makan akan keras dan sukar untuk dihadam.

Jangan longgarkan tali pinggang - Melonggarkan tali pinggang selepas makan dengan mudah akan menyebabkan usus terbelit dan memblok saluran.

Jangan mandi - Mandi akan menyebabkan peningkatan aliran darah ke tangan, kaki dan badan yang menyebabkan jumlah darah sekitar perut akan terus berkurang. Ini akan melemahkan sistem pencernaan di dalam perut kita.

Jangan berjalan - Orang selalu mengatakan bahawa selepas makan berjalan seratus langkah dan anda akan hidup sehingga 99. Pada hakikatnya ini adalah tidak benar. Berjalan akan menyebabkan sistem pencernaan tidak dapat menyerap nutrisi daripada makanan yang kita pengambilan.

Jangan tidur - Makanan yang kita pengambilan tidak akan dapat dicerna dengan betul.Ini akan membawa kepada gastrik & jangkitan di dalam usus korang.


sekian benda2 yang jangan korang lakukan lepas makan..yang terbaik ialah rehat untuk 1-2 jam sebelum melakukan aktiviti2 di atas atau buat benda lain yang lebih berfaedah..


0 comments :

Post a Comment

KLIK SEKALI SEHARI

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...